Monday, January 4, 2010

Jawapan Kepada Semua Soalan

Al-quran sudah pun mjwb sgla-galanya.

Kenapa aku d uji?

Surah Al-Ankabut, ayt 2-3

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : "Kami telah beriman", sedang mereka tidak d uji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org-org sblm mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org-org yg bnr dn sesungguhnya Dia mengetahui org-org yg dusta.

Kenapa aku tidak m'dptkn apa yg aku idam-idamkan

Surah Al-Baqarah, ayt 216

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amt baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amt buruk bg mu, Allah mengetahui, sdg kamu tdk mengetahui.

Kenapa ujian seberat ini?

Surah Al-Baqarah, ayt 286

Allah tdk membebani seseorg melainkan sesuai dgn kesanggupannya.

Rasa kekecewaan?

Surah Al-Imran, ayt 139

Jgnlh kamu b'sikap lmh, dn jgnlh (pula) kamu b'sedih hati, pdhal kamulh org-org yg plg tinggi (darjatnya), jika kamu org-org yg beriman.

Bagaimana aku harus menghadapinya?

Surah Al-Imran, ayt 200

Hai, org-org yg beriman, b'sabarlah kamu dn kuatkanlah kesabaran mu dn tetaplah b'siap sedia (di perbatasan negeri mu) dn b'taqwalah kpd Allah supaya kamu beruntung.

Surah Al-Baqarah, ayt 45

Jadikanlah sabar dn solat sebagai penolong mu. Dn sesungguhnya yg demikian itu sungguh berat, kecuali bg org-org yg khusyu'.

Apa yg aku dpt dari semua ini?

Surah At-Taubah, ayt 111

Sesungguhnya Allah telah membeli dr org-org mukmin, diri dn harta mereka dgn m'berikan syurga utk mereka.

Kepada siapa aku b'harap?

Surah At-Taubah, ayt 129

Cukuplah Allah bagi ku, tidak ada Allah selain Dia. Hanya kpd-Nya aku b'tawakal.

Aku tidak dpt b'tahan lagi!!!

Surah Yusuf, ayt 87

dn jgn kamu b'putus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada b'putus asa dr rahmat Allah, melainkan kaum yg kafir.

Surah An-Nisaa', ayt 86

Apabila kamu dihormati dgn suatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dgn lbh baik, atau balaslah (dgn yg serupa). Sesungguhnya Allah memperhitungkan segala sesuatu.

Pesan Hasan Al-Banna : "Sesungguhnya amanah yg ada itu lbh byk dr waktu yg t'sedia, utk itu bantulah saudara mu dlm menyelesaikannya serta sederhanakanlah apa yg blh disederhanakan" saat tak seorg pun faham perasaan mu, b'larilah pd-Nya.

In Every Good Deed Allah Will Help.

No comments: